یکشنبه ۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۶
۰ نفر

حامد میرزابابایی: روبان بریدن، بر فرش قرمز قدم گذاشتن و غرق نور دوربین‌ها شدن خوشایند است؛ خاصه که این اتفاق‌ها برای رویدادی فرهنگی- هنری باشد اما باید تعارف‌های معمول را کنار بگذاریم و بی‌پرده و صریح بپرسیم پرزرق‌ترین افتتاحیه‌ها و برنامه‌ها تا چه اندازه به ارتقای فرهنگ و کتابخوانی انجامیده‌اند.

بي‌ترديد، پاسخ چندان مثبت نيست. اينجاست كه بايد به هر شيوه ممكن از حواشي كاست و به‌طور جدي، دقيق و جهادي به‌كار پرداخت تا بتوان تغييري مثبت در عرصه فرهنگ ايجاد كرد. اين فرايند دقيقاً منطبق با اقتصاد مقاومتي است كه حداقل يكي از راه‌هاي جدي و مهم است كه مي‌تواند به صنعت نشر و افزايش آمار كتابخوانان كمك كند. توسل به اقتصاد مقاومتي و كاستن از زوايد و حواشي، درباره نشر به‌طور عام و كتاب‌هاي دانشگاهي به‌طور خاص، بسيار اثرگذار خواهد بود.

به اين دليل كه تأمين كتب دانشگاهي خارجي، وابسته به نوسان‌هاي ارزي است. هزينه‌هاي نشر بين‌الملل ايران با ارز گره خورده‌ و با يك نوسان در بازار، اصل كالا و هزينه‌هاي مرتبط با آن متفاوت مي‌شود. همه اينها وضعيت كتب دانشگاهي و كاربردي را بيشتر مبتني و مرتبط با اقتصاد مقاومتي مي‌كند تا اين عرصه لرزان و كم‌توان به سراشيب نيفتد.

ضمن اينكه اين تمام ماجرا نيست؛ بسياري از ناشران بين‌المللي علاقه‌مند به همكاري با ايران نيستند. برخي مستقيم ما را تحريم كرده‌اند و برخي ديگر هم به‌دليل دشواري نقل و انتقال بانكي، اين خطر را نمي‌پذيرند. همه اينها نشان مي‌دهد چه عرصه پرخطري براي رونق بازار كتب دانشگاهي پيش رو داريم. نمايشگاه بين‌المللي كتب كاربردي و دانشگاهي چراغ اول را در اين عرصه روشن كرده است.

سيزدهمين دوره اين نمايشگاه كه تا 4آذر، در تالار علامه اميني دانشگاه تهران برپاست، بدون مراسم افتتاحيه آغاز شد. در آن، از غرفه‌بندي هم خبري نيست تا از هزينه‌ها كاسته شود. ضمن اينكه برخي ناشران با اعتبار و ارتباط شخصي خود از راه‌هاي فرعي كتب خارجي را به نمايشگاه رسانده و تحريم‌ها را دور زده‌اند. اينها همان توسل به اقتصاد مقاومتي است كه مي‌تواند هر رويداد فرهنگي را با هزينه‌هايي كمتر به سرانجام برساند و بيشتر بر كيفيت و اثرگذاري واقعي آن تمركز كند.

  • مديرعامل‌انجمن‌ناشران‌ايرانيان
کد خبر 314730

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha